Julekurv:)

Et bidrag til, til Kreativ Jul og Anonyme scrappere sin juleutfordring.

Jeg har laget disse kurvene før, men tenkte det hadde vært moro å prøve lage en stor.
Så maler på denne kurven på flere ulike nettsider,
men kurven var da laget av et papir på 12×12 cm, og med hank/håndtak.
Når jeg skal lage den såpass stor som denne velger jeg å droppe hanken.

Kurven kan lages i alle str, men det er greit å ha et tall som er delelig på 3.

Jeg begynner med et ark på 30×30 cm.
Dersom du ønsker å gå over hjørnene med en hjørnestanser kan du starte med det.

Preg to ganger vertikalt og to ganger horisontalt.
Begge veiene preges det på 10 og 20 cm.
Arket er da delt opp i 9 like store ruter og ser sånn ca sånn ut:


Klipp etter linjene inn til den midterste firkanten.
Men kun en vei (enten horisontalt eller vertikalt)!


Så langt ser det slik ut:

Gå over alle brettekantene med et falsebein.

Brett midtflikkene oppover og bøy så resten av arket oppover mot midtflikken.
Før du limer, kan du se litt på hvor vid du vil ha kurven.
Prøv å regulere litt fram og tilbake.
(se alternativene i de to neste bildene)

 

 

Innsiden ser nå sånn ut:

Bruk lim eller limbånd til å feste kanene.
Jeg har valgt å bruke litt limbånd.
Det er greit å bruke litt mer enn på bildet her,
men når jeg pynter kurven senere skal det på en del brads,
og da stikker jeg de tvers gjennom alt (da holder det goddt sammen).

Da er kurven limt sammen og pyntingen gjenstår.
Ta det du måtte ha:)
Jeg har først svertet kantene.
På den ene siden har jeg brukt en juletekst, brads, blomster og bling.

På den andre siden har jeg limt på et rundt stempeltrykk.
Før jeg limte på trykket stakk jeg rundt trykket og sydd på blonder, for hånd.
Og så har jeg festet brads gjennom blomstene, motivet og alle lagene på kurven.

Sånn, da var kurven ferdig.
Nå er det bare å fylle den med noe du ønsker å gi bort.
Ser for meg at det blir fint å pakke inn i cellofan og siden plassere det i kurven.
Kan fylle den med feks:
Scrappesaker til en ivrig scrapper.
Jule snop/kaker
Lys, servietter og ei dekorert fyrstikkeske.
En liten blomsterdekorasjon.

eller som vist her; strikkede kluter og Alvelandsåpe.

Bare fantasien setter stopper.

Fyll den med hva du vil.
Lag den like stor som denne, eller la barna lage en bitteliten til å henge på juletreet.

Dette innlegget ble publisert i Kort, Mønster, Utfordringer/ inspirasjon. Bokmerk permalenken.

3 svar til Julekurv:)

  1. Anne sier:

    Denne var knallflott, enkel og julete, og med herlig innhold. 😉
    Takk for at du deltar hos AS.
    Klem, Anne.

  2. Nina sier:

    For en fantastisk flott kurv! Og så pent du har gjort det! Tydelig at du er stø på hånden og har øye for detaljer!
    Hilsen Nina

  3. Tilbaketråkk: Snopkurver til Halloween |

Legg igjen en kommentar