1. Desember

I dag var spirene ferdig.
Det ble en god frokost.
Hjemmelaget knekkebrød, røkt ost og masse knasende spirer.

Ivrige hender åpner pakke nr1 i adventskalenderen:)


Og under papiret skjulte deg seg ei stempelpute i sølv, og en koselig lapp:)
Tusen takk Hege🙂 Denne får jeg garantert brukt.
Som jeg fortalte deg var sølvputa mi forsvunnet.
Den dukket opp igjen, men er i grunnen ganske så tørr, så jeg trengte en ny.
Blir nok noen flere julekort og merkelapper nå!

Det nærmer seg jo jul nå, og derfor vil jeg komme med noen julegavetisp til.
Bøker er flotte gaver.
Eller kanskje du ønsker å gi deg selv en liten gave?

Den første boken jeg vil anbefale, er en av mine store favoritter.
Selv har jeg fått den i gave, og med en beskjed at dette er boken alle bør lese.
Ja, jeg er helt enig. Den burde finnes i alles bokhyller.
Og kan med fordel leses flere ganger.
Måken Jonathan av Richard Bach

Kjøper du den samme versjonen av boken som jeg har,
er det også flotte Måkefoto av Russel Munson.


Har ikke lest noen andre av Bachs bøker, men satser på å kjøpe flere snart.

Neste bok er for den fotoglade.
Digital Fotografering av Michael Wright
Det finnes mange gode og mange dårlige fotobøker på markedet.
Denne er kanskje ikke den aller beste, men god er den.
Og i forhold til pris, synes jeg innholdet er supert!


Boken er todelt.
Første del tar for seg utstyr og fotografering, og har følgende tema:
-Utstyr
-Objektiv/ fokus
-Lys
-Komposisjon

Den andre delen fokuserer på redigering.
Hovedsaklig i Photoshop Elements 4-7/ CS.
Her får du trinn-for-trinn forklaring i disse programmene.
Tema for andre del er:
-Grunnleggende redigering
-Avansert redigering
-Utskrift/ deling.

Altså ikke super avansert, men perfekt for nybegynnere (og kanskje litt utover det)
(som har Elements 4-7/ CS).
En super «budsjettbok».

Jeg elsker meg «blad-i-bøker», som jeg kaller dem, og jeg ønsker meg mange.
Bøker som hovedsaklig består av bilder.
Bøker du tar frem gang på gang, og hver gang oppdager du noen nytt.
Du kan kikke time etter time…
Ei flott og billig bok er:
The Polaroid book (selections from the polaroid cellections of photography)
av Barbara Hitchcock

Kort og godt side opp og side ned med polaroidfoto.
Andy Warhol, Adam Ansel, Michael Bishop og mange mange andre.
Siste del av boken omfatter Polaroidkamera.
Historie og ulike modeller.
Boken er ikke på norsk, så da er det jo en perfekt gave til
fotointeresserte i andre kriker og kroker av verden:)

En annen «blad-i-bok» jeg vil presenterer er:
Amerikabilder (den norske vesterheimen 1860-1960)
av Knut Djupedal.

Boken har mange flotte bilder og postkort.
Samt en del historie.

Denne er kjempeflott:)

Notis til meg selv: Neste år skal jeg kjøpe flere bøker av Richard Bach
og flere «blad-i-bøker».

 

 

Dette innlegget ble publisert i Annen hobby, Kalenderbytte. Bokmerk permalenken.

2 svar til 1. Desember

  1. Hege sier:

    Håper den stempelputa er god, jeg har aldri prøvd det merket der selv. Men det skal være slik at du skal kunne fargelegge med promarkers uten at blekket skal flyte ut.
    Tusen takk for de flotte blondene jeg fikk i dag, de skal nok komme godt med.. om det blir julenostalgi eller bare nostalgi vet jeg ikke ennå. Forhåndsvis rolig på hobbyrommet om dagen.
    Spennende boktips du kommer med også, jeg kjenner jeg ble litt nysgjerrig på den fotoboka (Digital fotografering).
    Klem Hege.

  2. Tilbaketråkk: Bøker #2 |

Legg igjen en kommentar

