Første hullsokker

Da har jeg prøvd med på sokker med hullstrikk for aller første gang.
Syntes det var litt vanskelig i starten, men etter et par omganger var det nesten litt gøy.
Som sagt er jeg ikke så veldig glad i å strikke sokker, men hullstrikk var ok.
Før strikket jeg bare i raggegarn, for det er tykt og dermed går det raskere.
Men nå har jeg oppdaget at det går minst like rasket i Silja, hjertegarn, regia o.l.
Det er nesten som å strikke med snelltråd, men den det er jo langt fra så stivt som raggegarn, og dermed går det ikke særlig mye senere.

Denne gangen ble det Hedera fra Knitty. De er strikket i Silja på pinne nr 2,5.

hedera.jpg

Hadde noe topp`t tå-garn liggende som jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre med.
Fant frem heklekroken og laget et par sitteunderlag.
De er gode å ha i utestolene nå på våren.
sitteunderlag.jpg

Disse sitteunderlagene er veldig enkle og lage. Og egner seg godt til nybegynnere.
Fremgangsmåten er som følger:
Garn: ca 200g Topp`t tå
Heklekrok: nr 6
Sitteunderlagets str: ca 47 x 45, men går noe ut

Legg løst opp 51 luftmasker (lm).
Hekle en fastmaske (fm) i annen luftmaske fra nålen.
Fortsett med en fm i hver lm omg ut.
Fortsett slik i totalt 57 omg.

Om du hekler av rester og tråden ikke strekker til ut omg; bytt farge omså midt i omg.
(Resultatet blir slik som det røde og oransje underlaget)

Ser at det har vært tett over 6 000 som har besøkt bloggen min.
Det er hyggelig at noen «stikker innom» og tar en titt:)
Ønsker dere alle en flott nasjonaldag i morgen!

Dette innlegget ble publisert i Hekling, Mønster, Strikking og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Første hullsokker

  1. Emme sier:

    Så flink du er, koselig å se innom deg av og til..

  2. Storesøster sier:

    Du vet at sånn turkis er yndlingsfargen min? ;o)

Legg igjen en kommentar

